Search This Blog

Friday, June 22, 2018

FaceBook...

FACEBOOK....



"භාව විෂයීක බුද්ධිමත් බවකින් යුක්ත පැරණි මාධ්‍යකරුවා අතික‍්‍රමණය කරමින් බහුගුණික බුද්ධිමත් බවකින් පරිණත වීමට නවමාධ්‍ය කරුවාට සිදුව තිබේ". මෙම ලක්ෂණයන්ගෙන් වියුක්තව නවමාධ්‍ය භාවිතයට යොමු වීම විවිධ ගැටළු නිර්මාණය වීමට හේතු වේ. මාෂල් මැක්ලූහන් විසින් ඉදිරිපත් කළ විශ්ව ගම්මාන සංකල්පය හා ආතර් සී ක්ලාක්ගේ විශ්ව පවුල අභිභවමින් වර්තමානය වන විට විශ්ව මිනිසා දක්වා නවමාධ්‍ය ගමන් කොට ඇත. එනිසාම සමාජ ජාල මාධ්‍ය නිසා මිනිසාට තොරතුරු යුගය ගවේෂණය කිරීමට පහසු වී ඇත. එක් අතෙකින් සමාජජාල මාධ්‍ය තොරතුරු උල්පතක් ලෙස ජනමතය නිර්මාණය වන විට, එහි අයහපත් ලක්ෂණ ද දැකිය හැකිය. අධ්‍යතනය වනවිට  සමාජජාල මාධ්‍ය අතරින් පුද්ගල අභිරුචිය වෙනස් කරමින් ජනමතයන් ගොඩ නැගීමේ මූලික අවිය වී ඇත්තේ මුහුණු පොතයි.

පරිගණක තාක්ෂණය තුළ බිහිවුණ දැවැන්තම සමාජ ජාලය නැතහොත් විශාලතම සමාජගත එල්බ වීම නම් මුහුණුපොත (FaceBook) බව කාටත් නොරහසකි.  FaceBook යනු 2004 වර්ෂයේ හාර්වඞ් විශ්වවිද්‍යාල සිසුවෙකු වූ මාක් සකර්බර්ග් (Mark Sukerburge) විසින් නිර්මාණය කරනු ලැබූ සමාජීය ජාලයකි.

තම මිතුරන්ගේ තොරතුරු හුවමාරුවට ඔහු  නිර්මාණය කළ මෙම ජාලය එහි ස්වරූපය මතම පුළුල් ව්‍යාප්තියට ලක් වූ අතර වර්තමානය වන විට එහි පාලනය ඔහුට අසීරු වී තිබේ. 2012 වන විට 152,226,000 පුද්ගලයන් ප‍්‍රමාණයක් පරිගණක තුළින් Facebook වෙත පිවිසෙන අතර 78,388,000 ක ප‍්‍රමාණයක් ජංගම දුරකථන හරහා Facebook වෙත පිවිසේ. මෙහිදී තම තොරතුරු හුවමාරු කර ගැනීම , නව මිතුරන් ඇති  කර  ගැනීම සඳහා බහුතරයක් Facebook භාවිත කරන අතර විනෝදය සඳහා , මිතුරන් ඇති කර ගැනීමට , මානසික ආතතියෙන් මිදීමට , පේ‍්‍රම සබඳතා ඇති කර ගැනීමට , විවිධ ප‍්‍රචාරණ කටයුතු මෙය භාවිතා කරන අතර විශාල ආදායම් උපයන මාධ්‍යයක් බවට Facebook පත් වී තිබේ.

  •  මුහුණු පොත පිළිබඳ අධ්‍යතනයේදී සිදු කළ දත්ත පර්යේෂණ :

2015 වර්ෂය වනවිට මුහුණුපොත පිළිබඳ සිදු කළ දත්ත විශ්ලේෂණයන්ට අනුව ,

       x Facebook වෙත දිනපතා පැමිණෙන පිරිස බිලියනයකටත් වැඩිය.
       x       Facebook මිලියන 900කටත් වඩා වැඩි පිරිසක් ජංගම දුරකථනවලින් භාවිත කරයි.
       x      Facebook සමාගමට අයිති Whatsapp මිලියන 900ක පමණ ප‍්‍රමාණයක් භාවිත කරයි.
       x       Facebook දිනකට භාවිතා කරන්නන් නරඹන video වල සම්පූර්ණ කාලය එකතු කළහොත්                               එය පැය මිලියන 100ක් පමණ වේ.
       x Facebook Messenger භාවිත කරන පිරිස මිලියන 800 කට වැඩිය.

මේ වන විට මුහුණු පොතේ ක‍්‍රියාකාරී සාමාජිකයන් මිලියන 900ක් පමණ ඇත. මෙම මුහුණු පොත මඟින් දැන්වීම් ප‍්‍රචාරය ඔස්සේ 2010 දී ඇමෙරිකානු ඩොලර් බිලියන 1.97 ලෙස පැවතුනත්, 2011 වසරේදී ඇමෙරිකානු ඩොලර් බිලියන 3.71 ක් දක්වා වර්ධනය වී ඇත. මිහිපිට ජීවත්වන පුද්ගලයින් 13 දෙනෙකු අතරින් එක් අයෙක් මුහුණු පොතේ සාමාජිකයෙකි. මුහුණු පොතේ සාමාජිකයින් මුහුණු පොත තුළ,

මිනිත්තු 20 ක් තුළ දී,

                         Link 1,000,000 ක් share කරනු ඇත.

                         Invited Post 1,484,000 ක් පමණ ඉදිරිපත් වේ.

                         Photos 1,323,000 පමණ tag කරයි.

                         Status Update 1,851,000 පමණ ඇතුළත් වේ.

                         පුද්ගලයින් මිලියන 1.972 Request Accept කරනු ඇත.

                         2,716,000 ක පමණ පුද්ගලයින් ප‍්‍රමාණයක් Photos Update කරයි.

                         Message 2,716,000 ක් හුවමාරු වේ.

                         පුද්ගලයින් මිලියන 10.2 Comment  පළ කරනු ලබයි.

                         Wall Post 1,587,000 ක් මුහුණු පොත සඳහා ඇතුළත් වේ.


වයස අවුරුදු 18-34 දක්වා වයසැති පිරිසක් අවදි වූ සැනින් 48 ක් තම ගිණුම  පරීක්ෂා කරනු ලබයි. සෑම දිනකම 50‍්‍% ක් කි‍්‍රයාකාරී සාමාජිකයින් මුහුණු පොතට පිවිසේ. මුහුණු පොතෙහි සාමාජිකයන් සම්බන්ධ වී තිබෙන Pages, Group සහ Event ගණනෙහි සාමාන්‍ය අගය 80‍්‍% කි. මසකට මුහුණු පොතෙහි Web Link, News stories, Bloging, Notes, Photo Album ආදී Post මිලියන 30 ක් පමණ ඉදිරිපත් වේ. 2010 සිට අලූත් වෙබ් අඩවි සඳහා එකතු කිරීමේ සාමාන්‍ය 10000කි. මුහුණු පොතෙහි ක‍්‍රියාකාරී සාමාජිකයින් මිලියන 250 කට වැඩි සංඛ්‍යාවක් මුහුණු පොත පරිශීලනය කරනු ලබන්නේ ජංගම උපාංගය හරහාය. මුහුණු පොත Google
 සමාගමට පසුව විශාල ට‍්‍රැෆික් ඇති වෙබ් අඩවියයි.

කෙසේ නමුත්ස මාජීය මාධ්‍ය ජාල අතරින් FaceBook , Twitter , Viber , YouTube , Imo , whatsapp, Instagram, Messenger  ආදිය ප‍්‍රමුඛ ගණයේ ලා සැලකිය හැකිය. තාක්ෂණය දිනෙන් දින ගෙවෙන සෑම තත්පරයකම පාහේ වේගයෙන් දියුණු වන හා වෙනස්  වන අංශයකි. එකී තාක්ෂණය ගෝලීයකරණයට ලක් වූ ප‍්‍රබලතම මාධ්‍ය අන්තර්ජාලයයි. කිලෝමීටර් ලක්ෂ ගණනක දුර, පරිගණක තිරය දක්වා ළං කර වීමට සමත් එම ජාලගත තාක්ෂණය මඟින් ඉපදුණ සමාජ ජාල බොහොමයක් වේ. එම  සමාජ ජාල 21 වන  සියවස ආරම්භයේ සිට ජන ජීවිතවලට සමීප වෙමින් පවතින අතර වත්මන් නව යොවුන් ජීවිතවල පැවැත්මට වඩා ඍජු බලපෑම් එල්ල කිරීමට තරම් ප‍්‍රබල වී ඇත. උදෑසන අවදි වීමේ සිට රාත‍්‍රි නින්දට යන තුරු තම ජීවන තොරතුරු සමස්ත ලෝකය සමඟ බෙදා ගනිමින් තම පෞද්ගලිකත්වය ප‍්‍රසිද්ධියට  පත්  කිරීමට තරම් නවීකරණය වූ තරුණ පරපුරක් අද වන විට සමාජය තුළ බිහි වී හමාරය. තවද එම සමාජ ක‍්‍රමය අද සංස්තකෘතිය ලෙස හැඳින්වීමට තරම් තාක්ෂණය බලවත් වී ඇත.

2018 වන විට ශ‍්‍රී ලංකාවේ අන්තර්ජාල භාවිතය


1 comment: